|
פרשת השבוע:
"קדושים"!! מפטירין: ויאמר לו יהונתן מחר חודש! ערב ראש חודש! כט' ניסן תשפ"ב מעניין הפרשה: "דבר אל כל עדת בני ישראל ואמרת אלהם קדושים תהיו וכו"...
"הוו פרושים מן העריות ומן העברה,שכל מקום שאתה מוצא גדר ערוה אתה מוצא קדושה" רש"י פרק יט פסוק ב. הרמב"ן חולק ואומר אין פרישות זו לפרוש מן העריות.
הענין כי התורה הזהירה בעריות ובמאכלות האסורות והתירה הביאה איש ואשתו ואכילת הבשר והיין. אם כן ימצא בעל התאוה מקום להיות שטוף בזימת אשתו ולהיות בסובאי יין ובזוללי בשר וידבר כרצונו בכל הנבלות שלא הוזכר איסור זה בתורה, והנה יהיה נבל ברשות התורה. לפיכך אחר שפרט הכתוב האיסורים שאסר אותם לגמרי ציוה בדבר כללי שנהיה פרושים מן המותרות. ימעט במשגל ולא ישמש אלא כפי המצוה ממנו ויקדש עצמו מן היין במיעוטו וכו.. וכן יפריש עצמו מן הטומאה אע"פ שלא הוזהרנו ממנה בתורה בפירוש. וכן ישמור פיו ולשונו מהתגאל ברבוי האכילה הגסה ומן הדיבור הנמאס,ויקדש עצמו עד שיגיע לפרישות וכו.. ככתוב-"והתקדשתם" אלו מים ראשונים, "והייתם קדושים" אלו מים אחרונים. עד שנהיה נקיים טהורים ופרושים מהמון בני האדם שהם מלכלכים עצמם במותרות ובכיעורים, עד כאן לשונו הזהב. יוצא ע"פ שיטת רש"י כדי לזכות לפרישות ולקדושה צריך לפרוש מן העריות ולהתרחק מן החומר.
אולם ע"פ הרמב"ן ההתעסקות בחומר בהגבלה,במידה ובמשקל וע"פ ההכנה והכוונה הרצויה זוכים לקדושה ופרישות, וההיפך נעשה- "נבל ברשות התורה". מצינו מקור לדבריו מרבינו הרמח"ל בספרו דרך השם. וזה לשונו: "אולם מעומק עצת חכמתו יתברך היה לסדר את הדברים באופן שאף בהיות האדם שקוע בחומר יוכל מתוך החומר עצמו והעסק הגופני להשיג את השלמות וההתעלות אל הזוך ואל המעלה,ואדרבה,השפלתו [של החומר]תהיה הגבהתו [של האדם]ומשם יקנה יקר וכבוד שאין כמוהו בהיות הופך את החושך לאור ואת הצלמות לנוגה יזריח. כי הניח הבורא יתברך שמו גבולות וסדרים לאדם בתשמיש שישתמש בו מהעולם ובריותיו ובכוונה שיתכוון בהם אשר בהשתמש בהם האדם באותם גבולות וסדרים ובאותה הכוונה שציווה הבורא יתברך, יהיה אותו הפועל הגופני והחומרי עצמו פועל שלמות ובו יתעצם באדם מציאות שלמות ומעלה רבה שיתעלה בו ממצבו השפל ויתרומם ממנו",עד כאן לשונו הזהב, [חלק א פרק ד]. ועוד הרמח"ל בהקדמה לספרו מסילת ישרים.
"ואם תעמיק עוד בענין תראה כי העולם נברא לשימוש האדם,אומנם הנה הוא עומד בשקול גדול כי אם האדם נמשך אחר העולם ומתרחק מבוראו, הנה הוא מתקלקל ומקלקל העולם עמו. ואם הוא שולט בעצמו ונדבק בבוראו ומשתמש מן העולם רק להיות לו לסיוע לעבוד בוראו, הוא מתעלה והעולם עצמו מתעלה עמו. כי הנה עילוי גדול הוא לבריות כולם בהיותם משמשי האדם השלם המקודש בקדושתו יתברך", עד כאן לשונו הטהור. אפשר לומר שאין מחלוקת בין שיטת רש"י לרמב"ן.
ע"פ שיטת רש"י- התנאי לקבלת קדושה ופרישות היא דווקא בפרישה מן העריות והחומר. כלומר למעט מהנאות העולם הזה במינימום האפשרי,וע"י כך זוכים לקדושה יתרה. לעומתו סובר רבינו הרמב"ן שההתעסקות בחומר- בדרך, בצורה,במינון ובכוונה הרצויה היא הגורמת להתעלות והתקדשות החומר כאמור. יוצא מכאן-שקבלת הקדושה לאדם אינה זו שיהא מתרחק מן הבריות ומובדל מן העולם. אלא דווקא יהא מעורב בין הבריות ויחד עם זה ינהל חיים של קדושה, כי עיקר הקדושה יחד עם כל עם ישראל. שלמה המלך תיקן- "עירובין ונטילת ידים". כלומר מצד אחד יהיה האדם מעורב בדעת עם הבריות- "עירובין", ויחד עם זה תהיינה ידיו נטולות מן העולם- "נטילת ידים", הרבי מקוצק זצ"ל. שאלה-מה יותר קשה לצום או לאכול?
צדקתם,לאכול. ובכן לאכול בכוונה טהורה לשם שמים וע"פ כללי "השולחן ערוך" , הרבה יותר קשה מאשר לצום לשם שמים. וכן-העבודה האמיתית והמושלמת ביותר,להתבודד בתוך חברת בני אדם, לצום תוך כדי אכילה, ולהסתגף בגלגול שלג אגב שכיבה מתחת לשמיכה חמה. יתרה מכך- רוב בני אדם סובלים מהרגשת פספוס המלווה בחוסר שמחה והסתפקות בעבודת השם ובחיים בכלל.
כמו,אני יכול להצליח יותר ,להשיג יותר,אני אדם מבוזבז,הדשא של השכן ירוק יותר ומוצלח וכו.. אינם מרוצים מעצמם וממה שה' נתן להם. זו הסיבה שנכשלים בקנאה,תחרות ושנאת הבריות,עד כדי שנופלים למרה שחורה,דיכאון יאוש מבחינת טוב לי מותי מחיי. מחדש הבעל שם טוב הקדוש יסוד עמוק וחשוב- בכל מקום המצאות האדם שם עבודת השם האמיתית שלו. כלומר בזמן עבודה תעבוד הכי טוב,[בנאמנות,ביושר,להזהר מגזל זמן,גנבת דעת הבריות וכו..]. בעת הצורך לעזור בבית לעשות הכי טוב. בזמן אכילה שתייה שינה וכו.. הכי טוב[כמובן ע"פ כללי שולחן ערוך]. וכן בזמן תפילה לימוד תורה או כל מצוה אחרת לקיימם על הצד הכי טוב. העיקר להתרצות,להנות ולהודות על כל עשייה בענינים הרוחניים והגשמיים,ככתוב- "בכל דרכיך דעהו והוא יישר אורחותיך". זו עיקר עבודת השם המיוחדת שיש לכל יהודי למילוי שליחותו וייעודו בעולם ולקיימם בשמחה, ובלי הרגשת פיספוס,וכך זוכים "לקדושים תהיו", אמן כן יהי רצון!! שלום בית!!! כהמשך- מעשה בזוג שכל מריבותיהם היו מבוססים על אמת,כלומר לומר לבן הזוג את כל החסרונות והמומים שלו!! מובן-שע"י כך נגרם להם מחלוקת,עוגמת נפש ומריבות קשות ביותר,מבחינת- "כי טוב מותנו מחיינו". באחת השיחות שאלתי מדוע הנכם פוגעים אחד בשני ואינכם שומרים על כבוד הדדי?
ענתה האישה אני אשה עם עקרונות. מה פירוש? אני אשה אמיתית וחייבת לומר את האמת ובגלוי ולא משנה מה המחיר. סיפרתי להם על זוג כאשר היו אומרים את האמת הכואבת זה לזה וכתוצאה מכך נגרם להם מריבות ועוגמת נפש גדולה. וכן על זוג אחר שהיו מתעלמים מהחסרונות ומשמיעים זה לזה את מה שכל אחד אוהב וע"י כך חיו באושר ושלוה. שאלתי מה עדיף? ענתה האשה הזוג שאומר את האמת הכואבת. אמרתי זו הטעות שלך ולכל אלה הטוענים שהם אמתיים על חשבון השני. רוב העולם טועה במושג של- אמת!! אדם אמיתי זה מי שיודע לקבל אמת ולהודות עליה, ולא לומר את האמת הכואבת לשני ולפגוע בו ,להתייהר ולהתנשאות על חשבונו!! כלומר- הרוצה לדעת אם הוא אדם אמיתי? יבדוק בעצמו כמה פעמים בחיים קיבל תוכחה מהזולת, הודה על כך וביקש סליחה. שאלתי את הבעל ומה דעתך ? אני אדם אמיתי וקשה לי לשקר. האם ביום המצוה [המקוה] או כאשר כבודו רוצה להתייחד עם בת זוגתו, כבודו גם אמיתי? שתק ולא ענה. מבחינתי קבלתי את התשובה!! בדרך כלל כל אלה הטוענים על חשבון השני שהם אמיתיים, הם הכי שקרנים!! כי פרצופם האמיתי מתגלה כאשר זקוקים-מבן הזוג לעזרה, לחסד, לתאווה או לכל אינטרס אחר. מתברר- מה שהניע אותם לומר את האמת הכואבת- זה יצר הגאווה ומידת הניצחון. כותב הרב דסלר- יסוד עמוק וחשוב לכל החיים ובזוגיות בפרט. אמת או שקר זה לא מה שאנו אומרים או חושבים על השני,אלא מה התוצאה והתועלת שתביא,מבחינת "סוף מעשה במחשבה תחילה". כלומר- כל אמת שהתוצאה שלה מביאה לידי מחלוקת,סכסוך או מריבה זה השקר הגמור. אולם- כל שקר המביא בסופו לאהבה,אחווה,שלום ורעות זו האמת. יוצא לכאורה שצריך לשקר כדי להגיע לשלום? ביאור הדברים: למטבע יש שני צדדים השאלה על מה מסתכלים. המסתכל בצד השלילי ומעיר הערות וטענות בלי סוף כלפי בן זוגו ומבאיש את ריחו בפניו למרות טענותיו האמיתיות והצודקות, אולם הם אינם מביאות לשלום אלא להיפך, למחלוקת מריבה וכ'ו, הם אינם נכונות וזה השקר הגמור. אולם המתעלם מהצד השלילי ומתרכז בחיובי וע"י כך מאיר הארות טובות וחיוביות שבסופו מביא לשלום זה- האמת והנכון . מכאן מובן שאין הכוונה לומר שקר חלילה כדי לזכות לשלום!! אלא- להתעלם מהחסרונות ולהתרכז בחיובי ועל כך לפרגן,לעודד ולהאיר ובסופו זה מביא אהבה ושלום זה לא שקר אלא אמת לאמיתה!!. ולהיפך המתעלם מהחיובי והטוב ומתרכז בחסרונות ומעביר ביקורת שלילית והערות בלי סוף, בסופו גורם למחלוקת ומריבה זה- השקר הגמור כמבואר היטב!!! לכן כתוב- "סוף מעשה במחשבה תחילה"!! כלומר- כל אמת שתכאיב לשני ויגרום לו שיחזיר באותה מידה ויביא למחלוקת ופירוד וכ'ו,זה הוא השקר הגמור. וכל שקר[כביכול מבחינתנו] שאומרים ויכול להביא לשלום זה הוא האמת כאמור!! עצתי: שכל מי שחושב שיש לו עיקרונות ושהוא אדם אמיתי ושלא יכול לשנות מהאמת המכאיבה לשני וכ'ו, יבדוק בעצמו עד כמה הוא מוכן לקבל אמת מהשני להודות ולבקש סליחה וזה הוא המודד כאמור!!!. סקר!! ע"פ בדיקה שערכתי במשך מעל ל- 25 שנה- שכל אותם זוגות שהתגרשו או שעומדים להתגרש או שחיים יחד בלית ברירה וסובלים בשקט, הסיבה לכך- בגלל שאומרים את האמת הכואבת לשני שזה השקר הגמור כאמור, ושורשו אך ורק- בגאוה, כבוד ובמידת הניצחון בלבד!!!. יוצא- שאנו מוכנים להרוס את כל מה שבנינו במשך עשרות שנים ולשלם מחיר כבד עם סבל וצער גדול ובנזק בלתי הפיך לנו ולילדים, רק בשביל לקבל קצת הערכה וכבוד!! בו בזמן שאם היינו מתגברים על היצר ומוותרים על מעט כבוד, היינו זוכים להמון הערכה וכבוד!!! התורה הקדושה מלמדת אותנו שלאהוב זה להשמיע לבן הזוג את מה שהוא אוהב לשמוע ולא מה שאנו רוצים להשמיע.!!! "כמים הפנים לפנים כן לב האדם לאדם". מעשה- בזוג שהביאו עימם את רשימתם השחורה, [תופעה די מצוייה]. החלה האשה ברשימתה השחורה. לאחר שסיימה ביקשתי שתציין את הנקודות הטובות של הבעל. בתחילה התבלבלה ולא הבינה את בקשתי. הסברתי שבכל יהודי ואפילו בגרוע שבגרועים יש בו נקודות טובות, לכן אבקש שתצייני את הנקודות הטובות של בעלך. אני אשה אמיתית וככל שניסתי למצוא נקודות טובות בו, לא מצאתי. עניתי- אם כך כל רשימתך אינה נכונה. מדוע הרב שולל את רשימתי? הסברתי מובא במסכת סנהדרין שבתקופת התלמוד היו דנים דיני נפשות ע"פ רוב והיו הורגים או מוציאים לחיים ע"פ רוב חכמים כאמור. אולם- במקרה וכל החכמים פוסקים למוות בלי יוצא מן הכלל,ההלכה אומרת מוציאים אותו לחיים. משום שלא יתכן ואפילו ברשע הכי גדול בישראל שלא ימצא בו נקודת זכות אחת. לפיכך-אם כולם טוענים חייב מיתה, הרי זה בית דין עויין , [לא נאמן], ומוציאים אותו לחיים. לכן- לטענתך שאין לך שום נקודת זכות על בעלך, כל רשימתך שקר. מחוסר ברירה וכדי להצדיק שוב את טענותיה, ובלי שימת לב כתבה רשימה ארוכה של זכויות על בן זוגה. תוך כדי מקפל הבעל בשקט את רשימתו ומכניסה לכיסו. שאלתי מה עם רשימתך? אין לי טענות. מכאן מובן ביתר שאת את מה שחז"ל הקדושים אמרו- "כמים הפנים לפנים כן לב האדם לאדם"!!! יוצא מכאן- כשמתרכזים בשלילי שוכחים את החיובי, וכשמתבוננים בחיובי שוכחים את השלילי. וכן-צד השלילי נהפך לחיובי, ומתקיים הפסוק במלואו: "כמים הפנים לפנים כן לב האדם לאדם",כאמור!! מהדורה שנייה בשלום בית: תקשורת: ישנם כמה סוגי אהבה השונים זה מזה. לדוגמא- אהבת האם לילדיה, אהבת ההורים, אהבת רעים וכן אהבת איש ואשה.
בהכרת- בן/ת הזוג לפני הנישואין ולאחר מכן, כי זה שתי עולמות שונים. מכאן-שאין אפשרות להכיר את בן/ת הזוג לפני הנישואין וגם אם יחיו יחדיו שנים רבות, מאחר שהחיבור לפני שורשו בתאווה, וגילוי זה בא מיד לאחר הנישואין שאין כאן אהבה אלא תאווה. שבת שלום ומבורך לכל בית ישראל מעבדכם ומוקירכם יעקב אליהו! לשאלות-0543359848 13.00-17.00 19.00-22.00 | הרב אליהו יעקב
054-335-9848.
הכוונה וגישור לפני ואחרי הנישואין וכן בחינוך ילדים. ניתן להזמין שיעורים והרצאות בכל תחומי החיים. וכן יעוץ מקצועי,יחודי ופרטני בכל נושא!! נשמח לשמוע הערות,הארות
ושאלות . ניתן לצפות בשיעורים ביוטיוב, מצוה רבה לפרסם, ברוכים תהיו!! לע"נ כל נשמות ישראל,ובפרט מר"ן רבינו עובדיה יוסף בן גורג'יה, הרב יורם מיכאל אברג'ל, נג'י בן לולו, שלום בן משה, יצחק בן נעימה, אימי מורתי נגי'ה בת נעימה, אבי מורי דניאל בן חתון,נגי' בן נעימה, שרה בת נעימה, דוד בן גורג'יה,סבח בן סלימה, שמעון בן בדריה,אורן רפאל ג'מילי בן פרידה, דוד בן נזירה,מרים בת לונה ויקטוריה,יוסף חיים עודה בן מרים, פרחה סביחה בת טובה דעבול,אסנת בת ירדנה,טויה בת לולו,אברהם בן שמחה, אברהם פרחי בן אסתר,דוד אליהו פרץ בן חנה,דוד אשר בן נחמה, אלהם בת סוהם, נג'י בן נעימה, רוזה בת נעימה,חדר בן נעימה, מתוק בן נג'יה, נתן בן מזל תהיה נשמתם צרורה בצרור החיים עם כל שאר נשמות ישראל אמן כן יהי רצון!! למעוניינים: להפיץ את העלון במקום מגורם מתבקשים להתקשר בפ'ל 0543359848, תודה ותזכו למצוות!! חדש חדש,ניתן לצפות בשיעוריו של הרב אליהו יעקב שליט"א ביוטיוב ולציין "שלום בית פנימי"!! כמו כן שיעורים בעץ חיים בפנימיות התורה!! חדש חדש חדש הספר שלום בית פנימי שכולם ציפו לו, הסתיים וניתן לתרום להצלחה, לעילוי נשמת ועוד... לבנק ירושלים סניף מודיעין עלית 036 מספר חשבון-360001234 אליהו יעקב,ברכה והצלחה!! |