פרשת השבוע:
תצוה!!
מפטירין: "אתה בן אדם" טו' אדר א' תשפ"ד.
מענין הפרשה:
"ואתה תצוה את בני ישראל וכו"..[פרק כז פסוק כ]
חז"ל שואלים מדוע שמו של משה רבינו לא מוזכר בפרשה זו ?
ומתרצים-הטעם משום שאמר בפרשת "כי תשא" לאחר חטא העגל- "ועתה אם תשא חטאתם ואם אין מחני נא מספרך אשר כתבת", [פרק לב פ" לב], ולכן לא הוזכר בפרשה זו,כי קללת תלמיד חכם גם על תנאי מתקיימת.
והשאלה-בפסוק שאחרי של אותה פרשה כתוב: "ויאמר השם אל משה מי אשר חטא לי אמחנו מספרי", אם כך מדוע נענש משה רבינו?מתרץ רבינו יעקב בעל הטורים-
משום שקללת חכם,אפילו על תנאי מתקיימת כאמור.
שואל הרב דסלר זצ"ל, בספרו מכתב מאליהו- שהרי שבט לוי לא השתתף בחטא העגל וכן הצדיקים שבאותו הדור, רק הערב רב לבדו.אם כן-על מי משה רבינו מוסר את נפשו ?
ומתרץ-משה רבינו לא מסוגל לקבל מציאות כזו שימות אחד ואפילו גוי מבלי שידע ויכיר את מי-"שאמר והיה העולם".יוצא מכאן-
שכל קנאת משה רבינו היא לכבוד השם יתברך. אם כן מדוע נענש במחיקת שמו?ועוד יש אומרים שזו הסיבה שלא הוזכר שמו ב 18 פרשיות כמניין חי',בכל התורה.
אלא- מכאן רואים מה הוא כוח הדיבור וחומרתו,וגודל התביעה,שעל משפט אחד שאמר משה רבינו,"מחני נא",ושכל כוונתו לשם שמים ובכל זאת נענש, על אחת כמה וכמה זה מחייב אותנו.וכן מצינו בסוף פרשת "שמות" לאחר השליחות הראשונה משה רבינו אמר משפטים קשים כלפי הקב"ה,
"למה הרעתה לעם הזה, למה זה שלחתני וכו", ומאז באתי אל פרעה לדבר בשמך הרע לעם הזה והצל לא הצלת וכו".
אומרים חז"ל-שרצתה מידת הדין לפגוע במשה רבינו על דבורו. אמר הקב"ה-הניחו לו מכיון שכל קנאתו ותרעומותיו לכבודי. כלומר-על חילול השם שנעשה.אם כן חוזרת השאלה מדוע נענש על כך כדברי חז"ל ולא נכנס לארץ?והתירוץ גם כאן-למרות שכל כוונת משה רבינו הוא למען קידוש השם הגדול, עדין אין שום היתר להשתמש בדיבור כזה שנשמע כלפי מעלה זלזול בקב"ה,ועל פי טהרת לבו וקדושת מדרגתו נענש כמובן,"ואם בארזים נפלה שלהבת מה יענו אזובי קיר", השם יצילנו.
|