|
פרשת :
וילך ! מפטירין: שובה ישראל! ו' תשרי תשפ"ג! 1/10/22 ברכת הלבנה במוצאי יום כיפור. צום גדליה ביום רביעי בתאריך-ג' תשרי. זמן הצום- תחילתו מעלות השחר עד צאת הכוכבים. צום קל לכל בית ישראל היקרים!! הכנה לראש השנה ויום כיפור: [מכתב מאליהו חלק ב].
ראש השנה הוא יום הדין ברחמים ויום הכיפורים הוא יום הרחמים בדין. פירוש:
בראש השנה זוכים לרחמים ע"פ דין, כנגד- "כל המעביר על מידותיו מעבירין על כל פשעיו", מידה כנגד מידה. התשובה עצמה היא מצד מדת הרחמים כלפינו, אולם מצד שני היא תנאי במעשה בראשית, דהיינו מצד הדין, מכיון שהעולם לא יכול לעמוד במידת הדין,עמד הקב"ה ושיתף עימה את מדת הרחמים. יום הכיפורים אף שכולו רחמים יש בו גם צד דין. כי יש ואדם מתחייב בדינו ע"פ מדת הרחמים כגדר בן סורר ומורה שפסקו "ימות זכאי ואל ימות חייב".
לפיכך-
מי שאין לו תשוקה פנימית לעלות ברוחניות עליו לחשוש שמא הרחמים עצמם יחייבוהו בדין. הרמב"ם פ"א מהלכות תשובה פוסק שיום כיפור מכפר עם תשובה.
אולם ע"פ שיטת רבי [גמרא יומה פ'ה] יום כיפור מכפר אפילו ללא תשובה,חוץ "מפורק עול". מהו בכלל גדר כפרה בלי תשובה? באור ענין עמוק ונעלם זה מסביר הרב דסלר ע"פ המהר"ל-
שלכל אחד מישראל יש נקודה פנימית הדבוקה בה'. מובא בחז"ל מעולם לא עבדו ישראל עבודה זרה מרצון פנימי אליה אלא כדי להתיר להם עריות [תאוות], מה שאין כן בעכו"ם שבתוך תוכם נמצאת העבודה זרה.
מטעם זה ישראל שעושה מצוה שלא לשמה נקרא צדיק גמור, וכשעכו"ם עושה שלא לשמה חטא הוא להם שאינם עושים אלא להתגדל בו [ב'ב י].
כי בלב כל ישראל יש נקודת לשמה שאליה מתדבק מעשה המצוה מה שאין כן בעכו"ם.
לכן עכו"ם שחוטא נכנס פגם החטא לפנים אל ליבו לגמרי וניטמא כולו,אבל בישראל אינו כן.
מכאן שאי אפשר שתכלה הנקודה הפנימית מישראל לעולם. בחינה זו אינה בזכות מעשי האדם הפרטי,אלא כך בנוי כל יהודי, שמתחילת יצירתו נפח בו הקב"ה בנשמתו חלק אלוה ממעל, כמובא- בזוהר שזה הניצוץ האלוקי שקיים בתוך כל יהודי כאמור,ובנקודה זו מתכללים ומתאחדים כל נשמות ישראל.
יתרה מכך: מובא בעץ חיים לרבינו האריז"ל- בשעה שאדם חוטא,מיד נשמתו מסתלקת ממנו,ולאחר החטא היא חוזרת שוב לאדם ומעוררת בו, כאב, צער ,חרטה והרהורי תשובה. על כל פנים מוכח מכאן שנשמת היהודי לעולם אינה מתלכלכת בחטא. לפיכך- קל מאוד לכל יהודי להרהר ולעשות תשובה,כי עצם טומאת החטא אינה נדבקת בו ממש,ונשמתו נשארת תמיד נקיה בלא חטא. אולם על עצם זה שברצונו, ובכח בחירתו מרד בקב"ה במעשה החטא,חייב הוא להתחרט, ולעשות תשובה,[כמבואר ברמב"ם בהלכות תשובה,דהיינו- ודוי,חרטה,עזיבת החטא,וקבלה חדשה] כאמור!! נחזור- ביום הכיפורים מתגלה בנשמות ישראל אור עליון בבחינה זו של- "הניצוץ האלוקי" שקיים בכל יהודי כאמור, וע"י זה מתגלה דבקות כלל נשמות ישראל אלו באלו מבחינת הנקודה הפנימית,ומבחינת התחברותם לאבות הקדושים שבהם כלולים כל נשמות ישראל. בבחינה זו מתבארת כפרת עצם יום הכיפורים שאין עצם החטא דבוק בישראל ותוכם נשאר טהור כאמור!! אולם מאין באו החטאים? סיבות חיצוניות גרמו להם, סיבת הגויים,צער הגלות, עניות וכ'ו.מצד מבט זה מסולקים הם מן החטא וזוכים להינצל מהעונש ע"פ המבט של מדת הרחמים העליונה.
וזוהי בחינת כפרת- "עיצומו של יום" לשיטת רבי. אך לשיטת חכמים לא יתכן שתצא בחינה זאת לפועל בלי "אתערותא דלתתא",
דהיינו התעוררות מצד האדם בתשובה. יש להתעמק בענין עוד יותר.
שתי בחינות יש בחטא: א. טמטום הלב הנגרם ע"י החטא. כמובא בחז"ל- "עבירה מטמטמת לבו של אדם",עד שנעשה החוטא טמא ומגושם. תיקונו: אם מת בלא תשובה, אזי בחיבוט הקבר שגדרו- שנפשו חפצה לחזור ולהיכנס בגוף כדי ליהנות עוד, ונבצר זאת ממנה, צערה רב מאוד. כמבואר בחז"ל- "קשה רמה למת כמחט בבשר החי". אך בריקבון הגוף נרקבים לאט לאט הטומאה, הטמטום והתאוה וזהו תיקונו. בחינה ב-
העוול שעשה החוטא כלפיו ית', שהוא החילול היוצא ממרידתו בה' השוכן איתו ומשפיע לו חיות כל רגע ורגע מזמני החיים,ולקח את אותו הכח הנ"ל והשתמש בו, נגד הבורא יתברך,גם בשעת חטאו ומרדו. תיקונו:
כשמת בלי תשובה- גיהנום. כלומר החרטה האיומה הממלאת אותו, בהשיגו שבמקום קידוש ה' שהיה אמור לעשות, גרם לחילול ה' ונשאר הוא לבדו בהעדר וחסרון. יוצא מכאן- שצערו הגדול הוא תיקונו,כי בעונשו מתגלה אמיתת משפטו יתברך, ועונשו נמשך עד שבגילוי הזה נשלם כל מה שהיה חסר בקידוש ה' ע"י חטאו כאמור. הנה האדם בודאי אחראי בעד בחירתו הרעה.
כלומר- כל נסיון הניתן לאדם ביכולתו היה לעמוד בו, ובידו להתגבר על כל הגורמים והמסיתים החיצוניים, ואם לאו חייב בדינו יתברך. אך אם ה' מביט על האדם במידת הדין, מי יצדק לפניו. לכן מבקשים מלפניו ית' שידון אותנו ע"פ מדת הרחמים, ויתחשב גם בקושי הניסיון ובגורמים של החטא.
מובן שיש דרגות רבות למידת הרחמים.
כלומר- רחמים אחר רחמים עליונים ונשגבים, עד גדר של רצוננו לעשות רצונך, אלא שהשאור שבעיסה [היצה"ר] ושעבוד מלכיות וכ'ו מעכבים. נקודה חשובה- אם קיימת באדם תשוקה פנימית לעבודתו ית' ולהשתחרר מגלות היצר, מאריך הקב"ה ברחמיו ומגדיל במשפטו את חשיבות הגורמים לחטא, עד כדי כך כאילו היצר גרם ושיעבוד מלכיות וכ'ו גרמו לו. כאלו נוטל הקב"ה את האחריות על עצמו ועל מדת הנהגתו יתברך.
כי מצדו ית' לא יתכן חילול, כי לסבול את עלבון החטא הרי זה עצמו גילוי גדול של חסדו וענותנותו ית', למען התחסדו עם ברואיו, סובל כביכול חילול כזה וממילא אין כאן חילול אלא קידוש ה' עליון ונשגב,[כך מובא במכתב מאליהו, ובספר לשם שבו ואחלמה],וזו מתנה גדולה,וזה חידוש אדיר כמבואר היטב!!
אולם לזכות לדביקות פנימית אמיתית אי אפשר בלי תשובת האדם,וזוהי שיטת חכמים שאין יום כיפור מכפר אלא בתשובת האדם.
שורש כפרת יום הכיפורים מתגלה בתשוקה הפנימית לתשובה ולהתעלות.
רק בעל התשוקה הפנימית, זוכה להרגיש את העונג והתענוג האמיתי שבדביקותו בו ותברך ולהשפעת-
"עיצומו של יום". עלינו להתחזק בתפילה ובתשוקה פנימית כדי לזכות "לסיעתא דשמיא" מיוחדת הבאה אלינו יום אחד בשנה ולהתעלות אל התשובה מאהבה בלב שלם ולמשוך הארה זו לכל השנה, ה' ית' יזכנו אמן כן יהי רצון!! פינת שלום בית!! כותב הרמב"ם בהלכות אישות פרק טו-
"ציוו חכמים שיהא אדם מכבד את אשתו יותר מגופו ואוהבה כגופו,ואם יש לו ממון מרבה בטובתה כפי ממונו,ולא יטיל עליה אימה יתירה ויהיה דבורו עמה בנחת". "וכן ציוו חכמים על האשה שתהיה צנועה בתוך ביתה
[כל שכן בחוץ], ולא תתבע בפיה וכ'ו,ולא תמנע מבעלה כדי לצערו עד שיוסיף באהבתה ותהיה נשמעת לו בכל עת,ותזהר מקרוביו ובני ביתו כדי שלא יעבור עליו רוח קנאה,וכן שתהיה מכבדת את בעלה ביותר מדאי ויהיה עליה מורא ממנו ותעשה כל מעשיה על פיו ויהי בעיניה כמו שר או מלך מהלכת בתאות לבו ומרחקת כל מה שישנא,וזה דרך בנות ישראל ובני ישראל הקדושים והטהורים בזיווגן", עד כאן לשונו הזהב. מעשה- והעברתי סדנה לנשים בנושא של סמכות מול שליטה ושאלה אחת הנשים במקרה והבעל הוא לא מספיק סמכותי ואחראי ואי אפשר לסמוך עליו וכן רכרוכי מדי, האם אפשר לקחת את סמכות הבית, ומה עם חינוך הילדים כשרואים זאת? עניתי- תפסיקי להיות גבר ותעבירי סמכות מתוך אהבה, רצון,עידוד ושמחה, ובעיקר כשהוא נכשל או לא תיפקד לפי שביעות רצונך,תמשיכי לעודד ולתת בו אימון. כי זה מה שיכול להחזיר לו את הבטחון העצמי,ואת גבריותו, ויחייב אותו לעשות הכל כדי להוכיח לך את סמכותו ,לשמח ולרצות אותך מעל הכל, וזה מבחינת- "חכמת נשים וכ'ו". ובענין חינוך הילדים וודאי זה אסון גדול ופעמים זה מביא לנזק בלתי הפיך. כי יש לזכור שהילדים הם החיקוי ופרי חינוכנו וכך הם מנתבים ובונים את חייהם והשקפתם ע"פ החינוך והדוגמא האישית שקיבלו מההורים. ועוד-
במקרים רבים כששאלתי זוגות שסובלים, מדוע אינכם מתגרשים? תשובתן בגלל הילדים. עניתי, אם דאגתכם האמיתית היא בעבור הילדים, בדוגמא השלילית שהינכם מציגים להם, אזי לטובתם כדאי ועדיף להתגרש,לא עושה הכללה כמובן. לכן גם בעניין חינוך הילדים האשה אמורה להעביר סמכות לבעלה, ואם דבר מה אינו מוצא חן בעיניה, יש לשוחח עימו לבד ולא בנכוחות הילדים. כי הדוגמא האישית כלפי הילדים שאמא ואבא הם אחד, זה חשוב מעל הכל, ואפילו אם הבעל שגג או טעה בחינוכם. ואת המתנה היקרה הזו, רק האשה יכולה להעניק לבעל ליד הילדים בפרט. נחזור! בדרך כלל נשים שתלטניות קשה להן להודות בעובדה זו,ואחת הסיבות- בגלל שאינן מודעות לכך. והן מתרצות את התנהגותן, שהבעל לא מספיק סמכותי ואחראי וכ'ו, או שטוענות- אנו סך הכל מיעצות, עוזרות ומיעלות וכ'ו!! אולם כבר בתחילת לימוד תוכנית הכניעה, הן מתעוררות ומבינות את הטעויות שעשו בעבר, ומתמלאות בבושה ובחרטה על הנזקים, ההרס והחורבן שגרמו, וללא מודעות על היותן נשים שתלטניות .
כמו כן- מתברר להן שבטעות זו הפסידו את השקט,השלוה, האושר,ואת הזוגיות והשפע הרוחני והגשמי שיכלו לקבל מבעליהן, כתוצאה מהרדיפה וההתעסקות התמידית לשלוט במצב, בחברה, במשפחה,בילדים ובפרט בבעלים,וללא מודעות כאמור. להלן מספר סימנים שמעידים על נשים שתלטניות:
א. מתנשא מעל כולם ומרגישה מעליהם ובעיקר מעל בעלה.
ב. מנדנדת,[חופרת] ועומדת על מבוקשה באופן מידי, ופעמים תחת איומים שונים,
כגון:בא נתגרש וכ'ו. ג. מתלוננת באוזני נשים אחרות על בעלה.
ד. עונה, משפילה ופוגעת בו בעיקר ליד הילדים, משפחה ואנשים זרים.
ה. אינה מקבלת מרות,ובכל ענין יש לה תירוץ ותשובתה בצידה. ו. שומעת את עצמה חוזרת על המשפטים הבאים: "אמרתי לבעלי"! "אני כזו"! "אין מה לעשות"! "תשלים עם המצב"! "טפל בעצמך"! "הילדים שלי"! "הדלת פתוחה"! "אני המפרנסת"! "סגור את המזגן"! "תעשה לך אוכל"! "תדאג לעצמך וכ'ו"! "לא להיכנס למטבח"! וחסר לו אם יפתח את סיר האוכל לפני הארוחה וכ'ו. ז. משתמשת באיומים כגון: "מחר ברבנות"! "אתקשר למשטרה"! כמו כן- מתלוננת, מעירה ומעבירה ביקורת שלילית תמידית. ח. הכל מובן מאליו, ומגיע לה הכל! ט. חושבת שאם בעלה ישמע לה, אזי כל הבעיות יסתדרו על הצד הטוב ביותר! י. לא סומכת ולא נותנת אימון ואפילו בדברים קטנים ופשוטים! יא. מאזינה בסתר לשיחותיו, ובודקת מדי פעם את יומן השיחות שלו ללא ידיעתו, ומחטטת לו בבגדים ובכיסי המכנסים מדי פעם ! יב. מרגישה האדם הבוגר והמבין היחיד במשפחה! יג.מודאגת,עצבנית,מתוחה וכורעת תחת נטל הבית והחינוך! יד. ממורמרת ולעולם אינה שמחה,אינה מרוצה ואינה מסופקת! טו. עושה על דעת עצמה, את העניינים והסידורים שהוא מסוגל לעשות בכוחות עצמו,למרות שלא ביקש זאת! כמו-לסדר לו את ארון הבגדים, הנעליים עד הפרטים הקטנים לפי דעתה, בלי שיבקש זאת כאמור,כמו- לקנות לו תחתונים והלבשה,נעליים וכ'ו! טז. סובלת מפחדים , מחרדות ודיכאונות,ללא סיבה מוצדקת, סוג של רדיפה עצמית! יז.מרגישה עיפה, מותשת, וחושבת תמיד שאינה מספיקה לעמוד בנטל ובאחריות ואינה מסופקת גם בעניינים של בינו ובינה! יח. משתמשת במצווה היקרה ביותר-"פרו ורבו", ככלי הענשה, או כמתנת פרס על התנהגות נאותה של כל החודש, ומתרצת שאין לה כח או עיפה או אינה מסוגלת! יט. אינה זמינה לו ובעיקר ביחסי אישות, וכמו כן- אינה נהנית ומסופקת מהיחסי אישות עצמן! כ. אין משיכה מינית לשני הכיוונים. ובדרך כלל כשהיא היוזמת,היא עושה זאת כדי לרצותו ולא עבורה[כי היא אינה נהנית מכך כאמור]. וכשהוא היוזם ,היא דוחה אותו על הסף, עוד נכתוב בס"ד בנקודה חשובה ועמוקה זו. כא.כועסת עליו ומקנא בו ובעיקר בהצלחותיו! כב. עורכת השוואות במעמדו ומשכורתו, בינו לבינה וכן בינו לשאר אנשים ! כג. דוחה את מתנותיו או מותחת עליהן ביקורת בבוז ע"י השוואות! כד. חושבת באופן תמידי על גירושין, ומדמיינת על גבר מתאים, מתחשב, מבין ומוצלח יותר ! כה. חושבת שעדיף לחיות לבד ולגדל את הילדים ללא צורך בעזרה משום אדם, ובעיקר לא מהבעל! כו. מתעלמת מהיתרונות שבעיתם בחרה בו כבעל, ורואה בו רק חסרון ושלילי!
כז. מתנהגת עמו בשתיקה רועמת,בפרצופים ובתנועות גוף של בוז וזלזול וממרידה את בני המשפחה והילדים נגדו! כח.מרגישה חסרת אונים שצרכיה אינם מסופקים ע"י בעלה! כט. רוגנת,מתלוננת,חסרת הערכה ולעולם אינה מרוצה. ל.חייה ברגשת פספוס והחמצה תמידית! מובן שאין צורך בכל הסימנים שציינו, ודי בחלק מהם!! אזהרה חשובה!!
כתבנו את הנקודות הנ"ל באופן כללי, אולם תמיד יש יוצא מן הכלל,וישנם עוד סיבות נוספות שבגינם כך האשה מתנהגת,ולאו דוקא בגלל מידת השליטה. לפיכך- אין לעשות הלכה ולמעשה ללא יעוץ מקצועי בענין חשוב זה, ובוודאי שלא ניתן לפטור בעיות קשות מסוג אלו,ע"י לימוד מתוך ספרים,עלונים או מאמרים שונים. מכיון- שכל נושא נדון לגופו ועל פי הנפשות הפועלות ועצה שמתאימה לזוג מסויים,עלולה להיות להרס וחורבן לזוג אחר, למרות שהבעיות זהות. לפיכך אין לדמות ולהקיש מאדם למשנהו. אזהרה זו בעיקר לכל הקרובים, בני משפחה הורים ויועצים למינהן !! הלכות עשרת ימי תשובה: א. בעשרת ימי תשובה,בחתימת הברכה צריך לומר- במקום-"האל הקדוש", "המלך הקדוש",וכן במקום-"מלך אוהב צדקה ומשפט","המלך המשפט",ואם טעה ולא תיקן מיד,חוזר לראש. ב. והוא הדין אם נסתפק אם אמר נכון או לא,חוזר לראש. ג. שליח צבור שטעה בחזרת התפילה וחתם "האל הקדוש",במקום "המלך הקדוש",ולא תיקן מיד,חוזר לברכת "אתה קדוש",ולא לתחילת התפילה. ד. תקנו הגאונים לומר בעשרת ימי התשובה- "זכרנו לחיים","מי כמוך","וכתוב לחיים","ובספר חיים וכ'ו",ואם לא נזכר רק לאחר חתימת הברכה,ימשיך ויזכיר בשומע תפילה,ואם גם שם לא נזכר,יזכיר בסיום"אלוקי נצור". ה. המנהג לומר "אבינו מלכנו",גם בשבת תשובה. ו. בעשרת ימי תשובה יש לפשפש במעשים יותר מכל יום בשנה,כי בימים אלו מאזני משפט ביד ה',ובימים אלו יפה התשובה ומתקבלת יותר מכל יום בשנה התשובה, מיד כידוע. ז, כשם שצריך לעשות תשובה בעניינים של-חילול שבת, גזל,עריות ועוד,צריך לבדוק גם בדעות רעות,כגון-כעס,איבה, תחרות. קנאה,רדיפת הממון,הכבוד,המאכלות ,המותרות וכ'ו. ח. אל ידמה בעל תשובה שהוא מרוחק ממעלת הצדיקים,אלא אהוב,נחמד וכאלו לא חטא מעולם,ולא עוד אלא שכרו לאין קץ ולאין ערוך,ובמקום שעומדים בעלי תשובה אין צדיקים גמורים יכולים לעמוד,כלומר מעלת בעלי התשובה יותר מצדיקים שלא חטאו,מפני שכובשים את יצרם תדיר יותר מהם. ט. שבעת ימים שבין ר"ה ליום כיפור,הם נגד שבעת ימי השבוע של כל השנה,ובכל יום יעשה תשובה כפי כוחו ויכון לכפר מה שחטא באותה שנה כנגד אותו יום,למשל -ביום ראשון בשבת יכון לתקן כל מה שחטא בימי ראשון בשבת שבמשך כל אותה שנה,וכן על דרך זו בכל ימי השבוע,עד יום כיפור כאמור.
מהדורה שנייה
בשלום בית: כהמשך- קשב וריכוז- חלק מהתנהלות היום יומית של בעלי קשב פועלת עליהם באופן לא מודע, על כן לא ניתן להם לשלוט במצב באופן מוחלט. משום כך קיים חוסר הבנה והתחשבות מצד החברה כלפיהם והופכים אותם למטרה קבועה של-פגיעות וביקורת על התנהגות יוצאת דופן, שלמעשה היא אינה בשליטתם. כאשר נמנע מהם המענה הנכון למקור בעיתם ואינם מקבלים את הטיפול המתאים, מצב זה עלול לגרור לתחושת תסכול, כעס, חוסר אונים ופגיעה ישירה בדימוי ובהערכה העצמית. הפרעת קשב עשויה למנוע מהאדם להתבונן די הצורך כדי ללמוד לקח מאירועי העבר, על כן יתקשה להבין מסרים ודרישות חברתיים.לכן-במקרים שבהם החוקים פחות ברורים, כמו-משחקים בהפסקה, טיולים, מאורעות חברתיים ועוד, הם מועדות לטעויות ולפורענות שנובעות מפזיזות יתר. לעומת זאת- בעלי קשב מפגינים סמכות מיוחדת במנהיגות חברתית וסוחפים אחריהם את החברה והסביבה, אך מתקשים להמיר את הכישרון הזה לפעולה מאוזנת ותחת שליטה בעת התלהבות יתר או בזמן שהם כועסים ולחוצים ובפרט בשעה שמתגרים בהם. בעקבות קשיים אלו-החברה והסביבה מגלה חוסר סבלנות ואחווה כלפיהם במסגרת הקשרים החברתיים. בעיות חברתיות יכולות להיגרם בעקבות חוויות כשלון,תסכול וחוסר אונים,בעקבות בטחון ירוד ודימוי עצמי נמוך. בעלי קשב חווים מעגלי תקשורת שלילים אשר הם נוטים להסלים ולהגביר התנהגויות והתפרצויות לא רצויות ולצמצם כלפיהם את הנכונות של החברה להפגין כלפיהם חיבה וקירוב.בעלי קשב מתלוננים בדרך כלל שהם מנסים להתחבר לחברה ולילדי הכיתה אך מוצאים את עצמם נידחים ומכאן מסיקים שמתנכלים להם, לא אהובים ומפתחים כלפי סביבתם רגשות שליליים. ככל שירבו הדחיות כלפיהם תגבר אצלם תחושת הבדידות והעוינות כלפי החברה ויתעצם אצלם תחושת הדימוי השלילי אשר הבדידות מעמיקה ותורמת להיווצרותה. בעקבות כך מתקשים ביצירת קשרים חברתיים ומרבים להסתכסך בצורה קיצונית ולנקוט באלימות כלפי הבית והחברה. קיים הבדל בתפקוד החברתי בין הסוגים השונים של הפרעת קשב. בעלי הפרעת קשב ללא היפראקטיביות הם בעלי ערך עצמי נמוך ובמעמד חברתי ירוד, לכן אין דחייה מיוחדת של בני גילם כלפיהם. לעומת זאת- בעלי קשב עם היפראקטיביות [פעלתנות יתר], במקרים רבים מתמודדים עם קשיים מהותיים חברתיים. בהתנהלות החברתית בולט השוני בעמדות ובמטרות, כאשר הם שואפים לאינטראקציות מהנות ומלהיבות ופחות מקפידים על התנהגות נאותה והרמוניה חברתית. בעיה נפוצה- כבר מגיל צעיר מדביקים לבעלי קשב תווית של- "בעלי כשרון אך לא מנוצלים". טעות חמורה זו מתסכלת ומכניסה אותם לתחרות ולחץ פנימי על מנת לרצות את הסובבים ומאחר שלא מצליחים, נופלים- לעצבות, דכאון, חוסר סיפוק, הורדת הבטחון, למחשבות אובדניות ולבעיות נפשיות קשות כמו-הפרעה דו קוטבית, [מניה דפרסיה שעוד נכתוב בזה בס"ד]. משום שבעצם זה שמצפים ותובעים מהם להגיע למקסימום ולא מצליחים, הם עשויים לפול לרדיפה והלקאה עצמית על עצם כך שהם לא מצליחם לרצות את המשפחה והחברה. כמו כן- בעקבות זה שדכו להם את הנפש השכם והערב- "אתה מוכשר אך לא מנוצל או לא מתאמץ די הצורך", מפסיקים להשקיע. כי מבחינתם עשו את המקסימום ונכחו להבין שאין שום ריצוי ופירגון מיוחד מצד החברה והמשפחה כלפיהם. בעקבות זאת פתחו קשיים נלווים של-"פרפקציוניסטים"[השגת שלמות]. התוצאה- פחדים, חרדות, דיכאונות מרידה בסמכות ופריקת עול רחמנא ליצלן. העדר טיפול נאות עלול לגרום גם לנזק בריאותי, כי כל תחלואי הגוף מתחלואי הנפש כידוע. ועוד- בעלי קשב שלא קיבלו את הסיוע המתאים ובזמן, אינם מצליחים למצות את יכולתם ונוטים להיכשל ולהגיע לתוצאות נמוכות, משום שמאבדים את ביטחונם ונוטים להניח מראש שלא יצליחו ונמנעים מלהתמודד עם אתגרים שנראים בעיניהם קשים למדי. נטייה לדחות דברים והימנעות מאתגרים והתחלה חדשה, גורמת להם להמשיך להיפגע ועומדים במצבים של חוסר שביעות רצון מעצמם, מהחיים ומחיי הזוגיות בפרט . עיקר התסמינים- חרדות, דיכאון מתמשך ומעמיק עד שנזקקים לטיפול פסיכיאטרי, התמכרות לכדורים, אלכוהול וסמים למיניהם כדי לשתק מערכות עצבים במוח על מנת שיוכלו לתפקד ולהתמודד במערכת כלשהי בחיים. אמנם- את ההפרעות, המחשבות הטורדניות והרמת הביטחון ניתן לייצב באופן יחסי ע"י טיפול תרופתי ולהגיע לרמת איזון מסויימת, אך אין אפשרות לריפוי מושלם ויציב לאורך זמן. מאחר והפתרון התרופתי משתק תאים ומערכות במוח ומפתח בעיות נוספות בנפש-מצוקות, מועקות וחרדות המשפיעות באופן ישיר על הבריאות ועל התמודדות החיים. גם הרופאים בעצמם מודים שהפתרון באמצעות התרופות אינו מבריא את הגוף ובוודאי לו פותר בעיות נפשיות, אלא שיתוק מערכות עצבים בלבד כדי שלא ירגיש את הסבל והכאב ויחיה באופן רגוע יחסי עד כמה שניתן. כמו כן- לאחר הפגת הכדור,הוא ממריץ את הדם ברמה עוצמתיתי ואזי הילד מתנהג בצורה מטורפת ובלתי מרוסנת כלל,מה שבאופן רגיל לא היה מגיב ומתנהג באופן הזה. תופעה זו היא מאוד מבלבלת, ונדמו לנו שזה כתוצאה מכך שעברה ההשפעה של הכדור,ואזי דוחפים לו עוד כדור כדי להרגיעו וכך הגלגל חוזר על עצמו. נקודה חשובה זו הרופאים בדרך כלל לא מגלים, אולם אפשר לבדוק ולשאול גם את הרופאים ולברר את העניין כאמור. נחזור- ניתן לתת מענה לבעלי קשב ע"י הקנית למידה נכונה וסגנון מותאם. א.את הקושי להתרכז באופן רציף, ניתן לתרגל ע"י עבודה עם הפסקות מרובות וקצרות. ב. ניתן להקל על הצורך של בעלי קשב להיפראקטיביות ע"י עיסוק ספורטיבית רציפה, ובשעת מבחן ניתן לתקן טעויות שנגרמות בשל נטייה לאימפולסיביות באמצעות חונך. ג. הגשת מבחן לילד לפני המבחן כדי להכינו לחומר הנלמד ובדיקת התשובות לפני הגשה. בכל המקרים הללו הקושי הראשוני עדיין קיים אך דרך ההתמודדות ממזערת את הפגיעה שלו בתפקוד היום יומי ומעלה את בטחונו והערכתו בעיניו ותגרום לו להאמין בעצמו להשתדל להתאמץ ולהצליח. כמו כן- חשוב מאוד לעודד ולתמוך בו על מנת לגרום לו להאמין בעצמו שהוא חכם ומוכשר לא פחות משום אדם אחר. המטרה בשלב זה לבנות לו דמות יציבה וחזקה בעיניו שתעניק לו כוחות וכלים חזקים להתמודד בניסיונות ובמצבים בלתי צפויים שאינו ערוך לה מראש. בעלי קשב סובלים בנוסף מהפרעות שינה ומצבי רוח משתנים. לכן- ככל שנערוך אבחון מתאים ובשלב מוקדם יותר, קיימות פחות השפעות משניות שליליות מחד ועצות טובות ויעילות מאידך. עיקר הטיפול-להעצים אותם, להעלות את הערכתם בעיניהם ולבנות להם ביטחון ואמון בעצמם כדי שיצליחו בתחום הלימודים ובחיים בכלל. סוד העניין- הרופא האמיתי של בעלי קשב זה הם בעצמם. לפיכך- חייבים להחדיר להם שהם מוכשרים ומסוגלים להצליח בתחום הלימודים, בחברה ובניסיונות החיים. יתרה מכך- בעניין הטיפול התרופתי- הרופאים מחדירים למטופלים שע"י תרופות יהיו מסוגלים לתפקד ולהתמודד. חברת טבע חוגגת הרופאים מקבלים בעקבות זאת מלגות, העלאת שכר ומעמד מקצועי וחברתי על חשבון אותם נשמות אומללות חסרי ישע והם עתידים ליתן את הדין וודאי. איני עושה הכללה ולא שולל טיפול תרופתי מתאים אם חייבים וכמובן ע"י התייעצות מקצועית כוללת שבחנה ובדקה מקרוב את הנפשות הפועלות. אולם, מה שעושים הרופאים- מייאשים ומדכאים את החולה ותולים אותו בעצמם ובתרופות למיניהם ושוללים ממנו את החרות ואת יסוד האמונה הפשוטה- שהשם יתברך הוא כל יכול והוא הרופא הבלעדי לכל מחלות הנפש והגוף, ועיקר הריפוי מכל המחלות ובעיקר מתחלואי הנפש, תלוי אך ורק בכח האמונה הפשוטה המושרשת בכל אדם- להאמין באמונה שלמה שרק הוא יכול לרפאות את עצמו, בכח האמונה הפשוטה שהשם יתברך השריש בו ואפילו מהמחלות הידועות שע"פ הרפואה אין לה מזור ורק מכח האמונה והרצון מבחינת- "אין דבר העומד בפני הרצון", מתרפאים ומצליחים בכל תחומים,[ולא חידשתי דבר]. לפיכך- חובה עלינו כהורים לקחת את התפקיד המקורי-לחזקו ולהחזיר לו את האמון בעצמו על מנת שיצליח להתמודד בכל ניסיונות החיים וזו תשובת המשקל בעבורנו על החינוך הכפייתי שהעברנו ושללנו ממנו את החרות והעצמאות וגרמנו לו את התסביכים הללו כידוע לכל הורה,למרות שיש יוצא מן הכלל!! משום שאין שום כלי מדויק לאבחון מיוחד שנותן תשובה ברורה לגבי אבחנת הפרעת קשב וריכוז, לכן התוקף של האבחון גדל ככל האפשר והוא נשען על יותר בדיקות שונות בלתי תלויים זה בזה. מאחר שלהפרעת קשב קיימות בעיות נלוות מרובות ומסועפות, לכן חייבים לבדוק אם קיימים גורמים נוספים הפוגעים בתפקוד הילד, מלבד הפרעת הקשב ולהעריך אותם נכונה ואם נמצאו, לתת להם את המענה המתאים. לאור זאת- בשלב האבחון ישנה חשיבות רבה לוודא שאכן מדובר בהפרעת קשב ושהתסמינים אינם נובעים מהפרעות נפשיות, בריאותיות ובעיות נוספות. מפאת שיש תסמונות רפואיות שונות המחקים ממש תסמינים של הפרעת קשב ודומים לאותם הפרעות, אך דורשים טיפול ספציפי שונה לחלוטין. כגון: חוסר שינה, רוגע, בעיית רעב, צמא, עייפות, מנוחה, שעמום, היפראקטיביות או אימפולסיביות שאינה קשורה לבעיית קשב. יתכן גם הפליה לרעה בבית או בבית הספר שגורם לילד לאבד מוטיבציה להשקיע או דרישה לשלמות מצד ההורים ובעקבות כך מחדירים לו שהוא מסוגל ולא מנוצל מספיק,[הורים פרפקציוניסטים],או אפילו בעיות בזוגיות ושלום בית לנוכח הילדים[בעיה נפוצה]. כל עניין- נידון לגופו ויתכן שזה לא קשור לבעיית קשב, רק התגובות וההתמודדות זהות לבעיית קשב וזו ההטעיה. בעלי קשב מסוגלים להתרכז למשך זמן ארוך בפעילות שמעניינת אותם במיוחד, מפאת כשעוסקים בדבר שיש להם עניין רב, הגירויים והמסיחים החיצוניים לא יפריעו להם. פעילות שגורמת להם תחושת סיפוק מלאה מאפשרת להם להתרכז ולהצליח באותה משימה, כגון: לימוד מעניין, עבודה, עיסוק שגורם לסיפוק, צפייה במחשב וכל עניין שמתחברים אליו, משום שיש בהם גירויים גבוהים ומשתנים בעלות משמעות בעבורם. ראוי לחנך ולנתב אותו ע"פ תכונותיו מבחינת- "חנוך את הנער ע"פ דרכו" ולא כראות עיני ההורים "והמה יגידו",אולם ע"פ ההלכה כמובן,[ולא להתיר בשום אופן פלפונים חופשיים חליליה שעל כך ההורים עתידין ליתן את הדין רחמנא לצלן]. מצד אחד בעלי קשב אינם מסוגלים להשקיע במשימות חשובות למרות המודעות לחשיבותם ואע"פ שיש להם רצון גדול להצליח ומאידך- בפעילות שמעניינת ומרתקת אותם יותר ישקיעו ויצליחו, למרות אי הנחיצות בה. לפיכך- במצבים שההתעניינות שלהם נמוכה, התסמינים של בעיית קשב יתגלו בעוצמה רבה ויקשה להם לעמוד מולם. מובן שהתנהגות מוקצנת זו אנושית בהחלט ומרבית העולם כך מתנהג, שבמשימה שמעניינת אותם ישקיעו ויצליחו ביחס לשאר פעילות. אך ההבדל בין בעלי קשב לאחרים,שרובם יתמידו ויצליחו אף בעניין משעמם, משום חשיבותו ונחיצותו בעיניהם, בעוד שבעלי קשב לא יתמידו באותה משימה ולא יצליחו בה למרות ההשלכות החמורות בעבורם, כי זה לא מעניין אותם,עוד נכתוב בס"ד. מהדורה שלישית בשלום בית: תקשורת- תקשורת: ב. מנדנדת ודורשת את צרכיה באופן מידי. לשאלות בפ'ל: 13.00/15.00 20.00/22.00 שנה טובה,פוריה,מוצלחת ומבורכת, וגמר חתימה טובה לכל בית ישראל, ממני עבדיכם ומוקירכם יעקב אליהו!! | הרב אליהו יעקב
054-335-9848.
הכוונה וגישור לפני ואחרי הנישואין וכן בחינוך ילדים. ניתן להזמין שיעורים והרצאות בכל תחומי החיים. וכן יעוץ מקצועי,יחודי ופרטני בכל נושא!! נשמח לשמוע הערות,הארות
ושאלות . ניתן לצפות בשיעורים ביוטיוב, מצוה רבה לפרסם, ברוכים תהיו!! לע"נ כל נשמות ישראל,ובפרט מר"ן רבינו עובדיה יוסף בן גורג'יה, הרב יורם מיכאל אברג'ל, נג'י בן לולו, שלום בן משה, יצחק בן נעימה, אימי מורתי נגי'ה בת נעימה, אבי מורי דניאל בן חתון,נגי' בן נעימה, שרה בת נעימה, דוד בן גורג'יה,סבח בן סלימה, שמעון בן בדריה,אורן רפאל ג'מילי בן פרידה, דוד בן נזירה,מרים בת לונה ויקטוריה,יוסף חיים עודה בן מרים, פרחה סביחה בת טובה דעבול,אסנת בת ירדנה,טויה בת לולו,אברהם בן שמחה, אברהם פרחי בן אסתר,דוד אליהו פרץ בן חנה,דוד אשר בן נחמה, אלהם בת סוהם, נג'י בן נעימה, רוזה בת נעימה,חדר בן נעימה, מתוק בן נג'יה, נתן בן מזל תהיה נשמתם צרורה בצרור החיים עם כל שאר נשמות ישראל אמן כן יהי רצון!! למעוניינים: להפיץ את העלון במקום מגורם מתבקשים להתקשר בפ'ל 0543359848, תודה ותזכו למצוות!! חדש חדש,ניתן לצפות בשיעוריו של הרב אליהו יעקב שליט"א ביוטיוב ולציין "שלום בית פנימי"!! כמו כן שיעורים בעץ חיים בפנימיות התורה!! חדש חדש חדש הספר שלום בית פנימי שכולם ציפו לו, הסתיים וניתן לתרום להצלחה, לעילוי נשמת ועוד... לבנק ירושלים סניף מודיעין עלית 036 מספר חשבון-360001234 אליהו יעקב,ברכה והצלחה!! |