|
פרשת השבוע : ויצא .. הפטרה "ועמי תלואים". לעדה האשכנזים ויברח יעקב. ברכת הלבנה מוצ"ש.. "וירא אלקים את כל אשר עשה והנה טוב מאוד"[בראשית א,לא.]טוב מאוד זה יצר הרע,פירוש-תכלית כל הבריאה תלויה ביצר הרע.הרי כל הבריאה תחתונים ועליונים,לא נבראו אלא למען קידוש ה' היוצא מבחירת האדם.והבחירה בלתי אפשרית בלי יצר הרע.האדם בהילחמו ברע שבו כדי לעשות רצונו יתברך ובוחר בטוב,הרי הוא מקדש שם שמים.אך גם אם נוטה אחר עצת יצרו הרע,גם מזה יצא בסופו של דבר קידוש ה'.כי ענוש ייענש ע"פ משפטו ית',ומעונש זה ילמדו הכל את הרע שבעבירה,ותתגלה בעולם אמיתת משפטו ית'.יוצא-שרצונו ית' מתקיים על כל פנים,או ע"י צדקת הצדיק,או ע"י רשעת הרשע.[כך כותב הרב דסלר זצ"ל בספרו מכתב מאליהו חלק ב]. ועוד-השלמות היא אחדות האדם הנובעת מתוקף מדת האמת.האיש השלם אינו מבחין בכל המידות ובכל התעוררויות היצר הרע כולן אלא ככלים המשמשים לצרכי עבודת ה' לבדו,עד שלא תישאר בו אפילו נקודה אחת לרשות אחרת.כשאדם כובש את יצרו ומשתדל להשמידו ולהכחידו,עדיין נותרים בקרבו שרידים ממנו עלולים לשוב ולהתגבר בו בנסיבות הניסיונות החדשים.כי למצב האדם שלאחר חטא אדם הראשון מצליח הוא לכל היותר לדחוק את הרע ולכסותו שלא יפריע לו בעבודתו. מדרגה זו אמנם גבוהה היא מאוד,ומי יתן ורבים מאתנו היו מגיעים אליה,כי אז היו נמנעים מהאדם הרבה סבל ועוגמת נפש,עלבון ומורת רוח.אך למרות כל זאת פגומה מדרגה זו,כי האדם הצליח רק לכבוש ולהדחיק את הרע שבקרבו.ולו גם זכה למעלה גבוהה מאוד בדרגה זו,והצליח לדחות את הרע לגמרי שלא יתעורר בו עוד,אם לא בנסיבות יוצאות מן הכלל,מ"מ גם דרגה זו פגומה היא כי הרי רק שיבר את הרע וביטלו מבלי להביאו לידי שימוש כל שהוא.
ישנה מדרגה גבוהה בהרבה ממנה,והיא הפיכת הרע לטוב,ע"י שמבחין בכל התעוררות היצר הרע לא התעוררות לעשיית הרע,אלא אדרבא התעוררות לעשיית הטוב,כי רואה גם בה שליחות מהבורא ית' שקורא לו להתאמץ בעבודתו ית',בעשותו ההיפך ממה שמסיתו יצרו.הדוחה את הרע ומבטלו,רואה בו כעין רשות אחרת,שצריכה היא להתבטל לגמרי בפני אדון כל ית',אך למי שזכה להפוך גם את הסתת יצרו הרע לטוב,אין לרשות אחרת מציאות,כי הפך את הרע לטוב,והכל נהפך לאחדות גמורה ומוחלטת. ולשלמות מדרגה זו הגיע יעקב אבינו בעבודתו יתברך.
ידוע מה שכתבו המקובלים-בכל ענין ותופעה,ואפילו ברע עצמו,
[בסטרא אחרא וחיילותיו],ישנם ניצוצות קדושה.כך ביאור הדברים-כל מה שאינו יכול בשום פנים לשמש ככלי לגילוי כבודו ית' אין לו מציאות כלל.לכן כל דבר שבעולם,ואפילו הרע על כל אופניו,אפשר לגלות בו איזו תועלת מתוך עצם שימושו ככלי לגילוי.אפשרות זו לגילוי היא היא ניצוץ הקדושה שבדבר.כאשר אפשרות גילוי ניצוץ זה היא רחוקה,נמצא הניצוץ הקדוש בגלות בקרב המון הטומאה הסובבת אותו,עד בבוא הצדיק ויגאלנו מגלותו,בהפכו את האפשרות למציאות,ויתבטא רק גילוי כבודו ית' בכל.וזה אשר נקרא-"בירור הניצוצות" או-"העלאת ניצוצות הקדושה".אמנם תיקון זה לא יתכן שיעשנו אלא אדם שלם בבחינת האחדות הנ"ל.כלומר-שרואה רק אחדות אחת במציאות ובעולם כולו,ומכיר שזולתה הכל אך שקר ואין.כי החסר בשלמות ובאחדות הרי יבחין בלבבו במידת מה בחינת רשות אחרת,שהיא בחינת עבודה זרה ורע ממש,ואם כן איך יתקנו ויהפכנו לטוב גמור?על כן ברור הוא כי כל החסר עדין שלמות זו,אסור לו בהחלט לרדת אל ההסתר כדי להציל ממנו את הניצוצות הקדושים החבויים בו,כי הצל לא יציל מאומה אלא רק ימית עצמו ח"ו בארס הטומאה,כענין רבי יוחנן כהן גדול ששימש 80 שנה כהן גדול ולבסוף כפר [רבינו האריז"ל].יעקב אבינו זכה במדרגה זו ע"י מדת האמת,כאמור-"תתן אמת ליעקב".וזה רמוז בפרשה על התאחדות האבנים ששם יעקב למראשותיו [עיין גור אריה למהר"ל].
מובא ברמבן-מאותן אבנים בנה אברהם אבינו מזבח לעקידה,אולם בשעת העקידה לא התאחדו האבנים,כי נסיון העקידה דרש מיצחק אבינו מסירות נפש במידת הגבורה שהיא בחינת ביטול היש-הפרדת הרע ושבירתו.אך אצל יעקב אבינו נהפך הכל לטוב,כי לא הרגיש ברע שום תוכן אחר מלבד הזדמנות לגילוי כבודו ית',וכך שימש אצלו הרע רק ככלי לגילוי,ונעשה גם ההסתר עצמו חלק מן הגילוי,זוהי מדרגת האחדות הגמורה.
ענין זה נשגב משכלנו,כש"כ מלבנו.אך לימוד גדול יש בו גם עבורנו אנו בקטנותנו.כגון לזכות את הרחוקים ולקרבם לתורה,זהו ממש בחינת העלאת ניצוצות הנ"ל.אך יש להיזהר-שבמקום להעלותם,יכול לפול בעצמו ויכשל בעוונותיהם ח"ו.יש להתיר רק בבחינת-"רצוא ושוב" כדי להשפיע,ולא להתחבר עימהם כדי לא להיות מושפע.גם זה בתנאי-שילמד מוסר כל יום,ויבקר את עצמו תדיר,וישים עצמו תחת השגחת רבותיו וחבריו,ואם ימצא בעצמו איזה שינוי תיכף ומיד ישוב לחבורה הקדושה.רק באופנים אלה ישנם סיכויים שיהיה-משפיע ולא מושפע .
שלום בית ... כהמשך-ע"פ הקבלה-הזכר-זה רצון לתת ולהשפיע,הנקבה-זה רצון לקבל.גם בזכר יש רצון לקבל,כגון-חשיבות הערכה וכ'ו,אולם,שורש הבעיה מתחילה-כשהרצון לקבל מתגבר ונעשה יותר חזק מהרצון לתת.גם בנקבה יש את הרצון לתת,
אולם-אם מתגבר כח זה יותר מהרצון לקבל,אז נהפכים היוצרות,הזכר נהפך לנקבה,והנקבה נהפכת לזכר.
איזון זה הוא דק ועדין,ובחסרון ידיעה ולימוד מעמיק בנושא זה,מתהפכים התפקידים,ועוברים בנקל על עירובי תחומים,מבחינת "אור וחושך משמש בערבוביה" והתוצאות ידועות.אם האיש מבין שתפקידו להיות זכר ולהשפיע,והאשה מבינה שתפקידה להיות נקבה ולקבל הכל מסתדר.
אולם-יסוד זה אינו פותר את האשה מתפקידה וחיובה כלפי הבעל [כאמור לעלונים הקודמים].ביאור הדברים: "כגודל הציפיות גודל האכזבות".כלומר-עיקר הנתינה אמורה להיות- לתת על מנת לתת,ושלא על מנת לקבל.מודה ומתוודה שזו הנקודה הקשה ביותר כאשר אנו נתקלים בה בכל נסיון ובכל רגע מזמני החיים וכמעט כולנו נכשלים בה.אולם-בהתגברות על מדה זו,שם טמונה כל ההצלחה בחיים בכלל ובזוגיות בפרט.נקודה חשובה-למקבל יש תמיד את הציווי של חובת הכרת הטוב לנותן.אולם-חובה זו אינה קשורה כלל לנותן,כי מבחינתו הוא אמור לתת על מנת לתת,מבלי-"צפייה-לקבל" ואפילו "הכרת הטוב". הקושי והכישלון הגדול כשהנותן מצפה,תובע ומתנה תנאים בנתינתו,וכן המקבל תובע מהנותן-
| הרב אליהו יעקב
054-335-9848.
הכוונה וגישור לפני ואחרי הנישואין וכן בחינוך ילדים. ניתן להזמין שיעורים והרצאות בכל תחומי החיים. וכן יעוץ מקצועי,יחודי ופרטני בכל נושא!! נשמח לשמוע הערות,הארות
ושאלות . ניתן לצפות בשיעורים ביוטיוב, מצוה רבה לפרסם, ברוכים תהיו!! לע"נ כל נשמות ישראל,ובפרט מר"ן רבינו עובדיה יוסף בן גורג'יה, הרב יורם מיכאל אברג'ל, נג'י בן לולו, שלום בן משה, יצחק בן נעימה, אימי מורתי נגי'ה בת נעימה, אבי מורי דניאל בן חתון,נגי' בן נעימה, שרה בת נעימה, דוד בן גורג'יה,סבח בן סלימה, שמעון בן בדריה,אורן רפאל ג'מילי בן פרידה, דוד בן נזירה,מרים בת לונה ויקטוריה,יוסף חיים עודה בן מרים, פרחה סביחה בת טובה דעבול,אסנת בת ירדנה,טויה בת לולו,אברהם בן שמחה, אברהם פרחי בן אסתר,דוד אליהו פרץ בן חנה,דוד אשר בן נחמה, אלהם בת סוהם, נג'י בן נעימה, רוזה בת נעימה,חדר בן נעימה, מתוק בן נג'יה, נתן בן מזל תהיה נשמתם צרורה בצרור החיים עם כל שאר נשמות ישראל אמן כן יהי רצון!! למעוניינים: להפיץ את העלון במקום מגורם מתבקשים להתקשר בפ'ל 0543359848, תודה ותזכו למצוות!! חדש חדש,ניתן לצפות בשיעוריו של הרב אליהו יעקב שליט"א ביוטיוב ולציין "שלום בית פנימי"!! כמו כן שיעורים בעץ חיים בפנימיות התורה!! חדש חדש חדש הספר שלום בית פנימי שכולם ציפו לו, הסתיים וניתן לתרום להצלחה, לעילוי נשמת ועוד... לבנק ירושלים סניף מודיעין עלית 036 מספר חשבון-360001234 אליהו יעקב,ברכה והצלחה!! |